חוויית החניה בנמל התעופה בן-גוריון (נתב"ג) צפויה לעבור מהפכה טכנולוגית משמעותיתככל הנראה, שתשפר את נוחות הנוסעים ותייעל את התהליכים התפעוליים. שילוב של בינה מלאכותית (AI), רכבים אוטונומיים ושירותי חניה אוטומטיים יהפוך את החניה לחלקה, מהירה ובטוחה יותר. במאמר זה נסקור את החידושים הצפויים ואת השיפורים המתוכננים בנתב"ג לקראת שנת 2030.
כבר כיום נהנים משירותי "חנה וסע" חצי אוטומטיים
כעת יש מגמה בעולם וגם בישראל בנתב"ג, שירותי "חנה וסע" (Valet Parking) חצי אוטומטיים, אנחנו מאפשרים לכם חניה vip בנתבג עם השירות תוכלו פשוט להגיע לשער הטרמינל שלכם, ומשם הדייל האישי שלכם לוקח את הרכב לחניה המיועדת. כיום אנו מציעים שירות כזה עם מחיר חניה רגיל, סופר מוזל על מנת לאפשר לכם חוויה נעימה וחיסכון אדיר בזמן.
ניהול החניה בעזרת בינה מלאכותית
כמו בכל העולם בינה מלאכותית תשחק תפקיד מרכזי בניהול ותפעול החניונים בנתב"ג. מערכות כאלו יוכלו לנתח כמויות עצומות של נתונים בזמן אמת, כגון תנועת רכבים, זמינות מקומות חניה ודפוסי הגעה של נוסעים. באמצעות ניתוח זה, המערכות יוכלו לחזות ביקושים, לייעל את הקצאת המקומות ולהפחית עומסים. לדוגמה, חיישנים ומצלמות יזהו מקומות חניה פנויים ויכוונו את הנהגים ישירות אליהם, מה שיחסוך זמן ויצמצם פליטת מזהמים.
שאטלים אוטונומיים בשדה התעופה בן גוריון
נתב"ג עשוי להפעיל שירותי הסעה אוטונומיים (שאטלים) בין חניון לטווח ארוך טרמינל 3 אל הטרמינל וכמו כן בין חניון טרמינל 1 לטרמינלים השונים. שאטלים אלו יפעלו ללא נהג, יתוזמנו בהתאם לביקוש ויפעלו 24/7, מה שיבטיח זמינות גבוהה והפחתת זמני ההמתנה לנוסעים.
שיפורים מתוכננים בנתב"ג
כחלק מהתוכנית האסטרטגית הלאומית לרשת הדרכים הארצית לשנת 2050, משרד התחבורה מקדם תכנון ופיתוח תשתיות תחבורתיות, כולל שיפורים בנמלי התעופה. בנתב"ג, מתוכננים שדרוגים בתשתיות החניה, כולל הרחבת החניונים, שיפור הנגישות והטמעת טכנולוגיות חדשות לניהול החניה. כמו כן, מתוכננת הקמת מערכת תחבורה ציבורית יעילה יותר, שתשפר את הגישה לנמל התעופה ותפחית את העומס על החניונים.
שידרוגים נוספים בשדה
אחד השיפורים המרכזיים הצפויים הוא הרחבת הטרמינלים הקיימים והקמת מסלולי טיסה נוספים. הרחבת טרמינל 3, המרכזי כיום, תאפשר טיפול בכמות גדולה יותר של נוסעים בצורה יעילה ונוחה יותר. כמו כן, יש כוונה להקים מסלול טיסה חדש שיקל על עומסי התנועה האווירית ויאפשר הגעה ונחיתה של יותר טיסות בו-זמנית.
עמדת בידוק עצמי וזיהוי פנים
שיפור נוסף יהיה בתחום הדיגיטליזציה. טכנולוגיות חדשות כמו עמדות בידוק עצמי, זיהוי פנים בתהליכי הצ'ק-אין והביטחון, ואפליקציות לניהול מסע הנוסע, יהפכו את התהליכים למהירים ויעילים יותר. בנוסף, יותקנו מערכות מתקדמות לניהול תורים, כך שהנוסעים יוכלו לקבל עדכונים בזמן אמת ולתכנן את זמנם בצורה חכמה יותר.
חוויית השירות בנמל
תחום נוסף שיזכה לשדרוג הוא חוויית השירות בנמל. יושם דגש על שיפור השירותים לנוסעים, כולל פתיחת חנויות ומסעדות חדשות, יצירת אזורי מנוחה מודרניים והרחבת הגישה לשירותי אינטרנט אלחוטי מהיר. כל זאת לצד השקעה בתשתיות ידידותיות לסביבה, כמו שימוש באנרגיות מתחדשות ומערכות מחזור מתקדמות, שמטרתן לצמצם את השפעת הנמל על הסביבה.
אתגרים והזדמנויות
הטמעת הטכנולוגיות החדשות תעמוד בפני מספר אתגרים, כגון הצורך בהשקעות כספיות משמעותיות, התאמת התשתיות הקיימות והבטחת אבטחת מידע ופרטיות המשתמשים. עם זאת, ההזדמנויות הגלומות בשיפורים אלו רבות:
- ייעול תהליכים: הפחתת זמני החניה וההסעה, שיפור זרימת התנועה והפחתת עומסים.
- שיפור חוויית הנוסע: הפיכת תהליך החניה לפשוט, מהיר ונוח יותר, מה שיתרום לשביעות רצון הנוסעים.
- הפחתת השפעה סביבתית: הפחתת פליטת מזהמים באמצעות ייעול התנועה ושימוש ברכבים חשמליים ואוטונומיים.
סיכום
בשנת 2030, חוויית החניה בנתב"ג צפויה להיות מתקדמת, נוחה ויעילה יותר, כבר עכשיו תוכלו חשב עלות בקליק עם מחשבון חניה בנמל התעופה שלנו, כל לקוחותינו אומרים שאנחנו מקדימים את העתיד עם שירותי חניה בנתבג שלנו הכוללים מגוון אופציות מעבר לאיסוף והחזרת הרכב משער הטרמינל שלכם. לפרטים המשיכו לגלוש באתר.